Melk: nodig voor sterke botten!

Printvriendelijke versie

Melk: nodig voor sterke botten!

Of toch niet? 

 

Sinds de jaren vijftig, zestig van de vorige eeuw wordt ons door de melkindustrie voor ogen gehouden dat dierlijke melk en dan vooral koemelk een absolute noodzaak voor ons is. Kinderen moeten melk drinken om groot en sterk te worden. Volwassenen hebben dan weer melk nodig om sterke botten te behouden. Te weinig melk consumeren zou het risico op osteoporose doen toenemen. Maar is dit allemaal wel zo?

Wanneer we naar de natuur kijken, kunnen we alvast een aantal dingen opmerken:

* In de natuur wordt er nooit langer gezoogd dan wanneer een jong driemaal het geboortegewicht heeft bereikt.

* In de natuur komen we geen enkel zoogdier tegen dat melk drinkt van een ander zoogdier.

* Een melkkoe produceert dagelijks grote hoeveelheden melk boordevol calcium zonder zelf melk te drinken.

We gaan hier wat verder op deze vaststellingen in.

In de natuur wordt er nooit langer gezoogd dan wanneer een jong driemaal het geboortegewicht heeft bereikt.

Net daarom is melk voor een mens na de leeftijd van ong. 1 jaar ook niet meer geschikt als voeding. De enzymen die de melkeiwitten afbreken nemen sterk af na de zuigelingenleeftijd , net zoals ook het enzym lactase, dat lactose afbreekt. Na de leeftijd van 6 jaar wordt zelfs moedermelk niet meer goed verteerd. Het is dan ook geen wonder dat door de massale consumptie van koemelk meer en meer mensen een lactose-intolerantie ontwikkelen.

In de natuur komen we geen enkel zoogdier tegen dat melk drinkt van een ander zoogdier.

Melk bevat bepaalde hormonen en andere bestanddelen die specifiek afgestemd zijn op de soort. Koemelk of welke dierlijke melk dan ook is dus niet geschikt voor menselijk consumptie. Koemelk is alleen geschikt voor kalfjes en bevat die hormonen die nodig zijn om een kalfje op 1 jaar tijd wel 100 kg zwaarder te maken . De enige melk die een mens kan verteren is moedermelk. Moedermelk is qua samenstelling (suikers, vetten, eiwitten, mineralen, .. ) totaal anders dan dierlijke melk. Moedermelk wordt ook steeds weer afgestemd op de leeftijd en behoeften van het kindje. De eerste moedermelk is bv. ook totaal anders van samenstelling dan de moedermelk die geproduceerd wordt wanneer je kindje bv. 3 maand oud is. Vanaf de leeftijd van 6 jaar verliest zelfs het mensenkind het vermogen om alle melk incl. moedermelk goed te veteren. Logisch want vanaf ongeveer die leeftijd wordt een kind minder afhankelijk van zijn moeder en kan het zich voldoende voeden met andere zaken.

Een melkkoe produceert dagelijks grote hoeveelheden melk boordevol calcium, toch drinkt ze geen melk.

Een koe drinkt geen melk maar eet wel volop gras. Wat nu niet wil zeggen dat we allemaal gras moeten gaan eten maar wel groene groenten. Andere interessante calciumbronnen zijn noten en zaden ( amandelen, hazelnoten, sesamzaad zijn toppers), koolsoorten, haver en gedroogd fruit.

Na dit alles beschouwd te hebben kunnen we onszelf de vraag stellen :

“Waar komt die mythe van het nodig hebben van melk voor onze calciumopbouw dan vandaan?”

Melk is inderdaad wel een bron van calcium maar je bent er niets mee als je het niet kan verteren en opnemen. We hebben al gezien dat de mens het vermogen om dierlijke melk te verteren niet bezit maar er is meer. Het calcium aanwezig in de melk zit er samen met fosfor, het mineraal dat in competitie treedt met calcium voor opname in de darm en dus zowiezo de calciumopname zal verlagen. Verder is calcium innig verbonden met de caseïne melkeiwitten, waardoor het zowiezo ook niet goed wordt opgenomen. Eiwitrijke melkproducten in het lichaam geven bovendien aanleiding tot de vorming van veel zure afbraakproducten, die ter neutralisatie aan het lichaam …. calcium onttrekken en eerder osteoporose in de hand werken.

Wil je toch eens een glaasje melk drinken kies dan voor een gezonde plantaardige melkvervanger : rijstmelk, havermelk, kokosmelk, amandelmelk.  

Moraal van het verhaal : laat dat dagelijkse glaasje dierlijke melk maar staan en eet genoeg vers fruit en verse groenten en je hoeft je absoluut geen zorgen te maken om een tekort aan calciumopname.