Je bent wat je eet

Printvriendelijke versie

“Je bent wat je eet” :

kan misschien wel letterlijker genomen worden dan je denkt!

 

Je bent wat je eet... Het is een gezegde dat misschien wel letterlijker kan worden genomen dan we denken. Wat we eten wordt via onze spijsvertering werkelijk een deel van onszelf. Voedsel bevat de bouwstenen voor ons lichaam : water, eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen en mineralen verzekeren onze groei en het onderhoud van onze lichaamsweefsels. Ze zijn tevens van essentieel belang voor het goed functioneren van onze cellen. In dit opzicht is de invloed die onze voedselkeuze maakt op ons welzijn niet te onderschatten.

Men kan heel veel eten maar zich absoluut niet voeden.

In de natuurgeneeskunde vertrekt men dan ook vanuit het standpunt dat geen enkele therapie een blijvend resultaat kan opleveren als het voedingspatroon niet is aangepast.

De meeste mensen weten dat hun voedingspatroon niet goed is.

Hoewel het verband tussen voeding en gezondheid als vanzelfsprekend wordt beschouwd, zien heel veel mensen het verband niet tussen de ziekte waaraan ze lijden en de verkeerde voeding die ze jarenlang hebben gebruikt.

Toch is dit van wezenlijk belang. Het organisme probeert nml. uit een slechte voeding de nodige bestanddelen te halen maar het kost enorm veel energie en laat vreselijk veel afvalstoffen achter.

Een gezonde voeding in de juiste combinaties en met het goede zuur/base evenwicht biedt een groot aantal voordelen. Het biedt het organisme alles wat het nodig heeft om goed te functioneren, het maakt op een gemakkelijke manier de energie vrij en heeft een opbouwende en reinigende werking.

In het kort de belangrijkste basis principes van een gezonde voeding:

*      Neem de juiste voedselcombinaties in acht maw combineer zetmeel met groenten of eiwitten met groenten maar combineer nooit zetmeel met eiwitten.

*      Let op het goede zuur/base evenwicht : neem 80 tot 90 % basische voeding tot je en slechts 10 tot max. 20 % verzurende voeding

*      Drink voldoende water

*      Probeer zoveel mogelijk biologisch te eten

*      Voer af en toe een veggi-dag in

*      Vermijd geraffineerde suikers, er zijn voldoende andere alternatieven

*      Verwarm je voeding niet in de magnetron

*      Probeer wat meer rauwkost in te voeren

Even een klein woordje uitleg over goede voedselcombinaties en het zuur-base evenwicht.

Voor een optimale spijsvertering is het belangrijk om bepaalde voedsel-combinaties te vermijden en andere juist wel te eten.

Het niet respecteren van de goede voedselcombinaties leidt op langere termijn tot een sterke vervuiling van de darmen met spijsverteringsproblemen tot gevolg en daarmee tot het ondermijnen van het natuurlijke weerstandsvermogen (immuniteit). 80 % van onze immuniteit wordt nml. in de darmen opgebouwd.

 

Goede voedselcombinaties

De vier goede voedingscombinaties zijn:

  • eiwit-vet
  • vet-zetmeel
  • vet-zuur
  • suiker-zuur

 

Dit lijken echter weinig combinaties, maar er zijn zo vele honderden combinaties te maken, afhankelijk van uw eigen creativiteit.

Het makkelijkst is dat u begint met uw groenten en er dan of zetmeel of eiwit aan toevoegt. Dwz. bv. salade van verse seizoensgroenten + een stukje kip of gestoomde groenten + rijst

De grootste fout die gemaakt wordt is het combineren van zetmeel met eiwit bv. brood + kaas, rijst + kip, fritten + curryworst, … Vermijd dus vooral deze combinatie.

In een latere nieuwsbrief kom ik hier nog uitgebreid op terug.

Hou ook rekening met de zuur-base regel nml. : eet 80 tot 90% base-vormende voeding en slechts 10 tot max. 20% zuur-vormende voeding. In onderstaande tabel kunnen jullie zien welk voedingsmiddel tot welke soort behoort. Voor de meeste mensen betekent dit voornamelijk dat er heel wat meer fruit en groenten gegeten moeten worden.

 

 

Zuur-vormend                                                                                        Base-vormend (ontzurend)

* Eiwit-rijk                                                                                                    * Eiwit-arm

* Niet-metalen                                                                                         * Rijk aan metalen

* Arm aan water                                                                                      * Rijk aan water

 

Vlees, gevogelte, vis                                                                                        Wortel- en knolgewassen

Ei                                                                                                                        Bladgroenten

Peulvruchten, soja                                                                                           Kruiden

Noten, zaden, pitten                                                                                        Fruit, bessen

Granen                                                                                                                Aardappelen

Geconcentreerde melkproducten zoals                                                       Niet-geconcentreerde melkproducten zoals

Kaas, boter, kwark                                                                                           Melk, karnemelk, yoghurt

 

10 - 20%                                                                                                       80 - 90%

 

Smakelijk eten!

Aangeraden lectuur in dit verband :

200 heerlijke gerechten van Jan en Inge Dries